De meerwaarde van magazines in je contentstrategie

In het digitale tijdperk is het magazine al vele malen doodverklaard, afgeschreven als oubollig en achterhaald. Maar is dat echt wel zo? Terwijl wij dagelijks alle zeilen moeten bijzetten om online alles bij te houden, bieden magazines juist de kans om jouw doelgroep inhoudelijk te verrijken en om hen een verstild moment aan te bieden.

Magazines zijn dus zeker niet op hun retour en kunnen nog steeds een rol spelen in jouw contentstrategie. Waar het vroeger één van de weinige media was om je doelgroep te bereiken, is het nu één van de vele manieren om dat te doen. Mits op de juiste manier ingezet en gepromoot, is het een waardevolle tool om merkbekendheid te genereren en te zorgen voor klantbinding.

Doordat magazines in de regel met veel zorg en aandacht worden samengesteld, zijn ze een effectief middel om een goede indruk achter te laten bij de ontvanger. Zo is het niet zomaar de volgende manier om content aan je publiek op te dringen, maar een strategisch asset dat betrokkenheid en merkloyaliteit kan bevorderen. Een goed voorbeeld hiervan is Allerhande. Het begon in de jaren vijftig als krant, werd later een magazine en bepaalt nu al decennialang wat er gegeten wordt. Het is ondertussen een zelfstandig naamwoord geworden en doet veel voor het positieve merkimago van Albert Heijn.

Uit onderzoek van Forbes blijkt bovendien dat ‘op papier gebaseerde inhoud en advertenties speciale voordelen bieden bij het verbinden met onze hersenen’. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat: ‘In plaats van een volledig digitale wereld, lijkt een multi-channel benadering die profiteert van de unieke voordelen van papier, gecombineerd met het gemak en de toegankelijkheid van digitaal, het beste zal presteren.’

De unieke waarde van magazines

Een combinatie van papier en digitaal dus. Tijdschriften bieden dus wel degelijk een waarde en tastbare ervaring die digitale media niet kunnen evenaren. Online ben je bijvoorbeeld binnen no-time afgeleid en klik je naar de volgende niet te missen ‘ervaring’. Dat weegt niet op tegen de fysieke beleving die magazines de ontvanger geven. Het versterkt de emotionele connectie met de inhoud en het merk, want je neemt de inhoud veel bewuster tot je. Hierdoor neemt de impact van de boodschap alleen maar toe.

Onderschat daarnaast het moment van rust niet dat je je lezer biedt en de bijbehorende ontsnapping aan de digitale informatie-overload. Je wordt nu eens niet afgeleid door pop-ups, notificaties en het eindeloze scrollen. Jij biedt als merk of organisatie een verstild moment en daarbij ook nog eens ontspanning en verdieping.

De perceptie van exclusiviteit en kwaliteit

Tussen de reclamefolders, flyers en belastingenveloppen die door de brievenbus vallen, worden magazines gezien als een cadeau en daarnaast wordt het ook gezien als waardevoller dan digitale content vanwege de intrinsieke eigenschappen die fysieke publicaties bieden. Het visuele aspect, fotografie van hoge kwaliteit en de zorgvuldige curatie van content dragen hier allemaal aan bij. Het verhoogt de perceptie van exclusiviteit en kwaliteit, en lezers dichten fysieke publicaties meer autoriteit en betrouwbaarheid toe.

In het tijdperk van digitale communicatie voelt het ontvangen van een magazine als iets waardevols. Het zorgt voor een positieve merkassociatie en vergroot de waardering en loyaliteit naar het merk. Door de inhoud goed af te stemmen op de doelgroep, kun je hen heel goed informeren en inspireren en laten zien waar je als merk of organisatie voor staat.

Welke content werkt waar het beste?

Besluit je uiteindelijk om een magazine te gaan maken, zorg ervoor dat het goed past in de contentmix die je hebt uitgedacht. Een succesvolle contentstrategie benut de synergie tussen print en digitaal door de unieke voordelen van beide te combineren. Houd dus bij het selecteren van thema’s rekening met de sterkte van elk medium. In tijdschriften kun je heel goed diepgaande artikelen kwijt die een langdurige impact hebben en regelmatig gelezen worden. Denk hierbij aan uitgebreide interviews, analyses en visueel rijke content zoals hoogwaardige fotografie en infographics, terwijl de digitale kanalen worden gebruikt voor het delen van aanvullende, interactieve elementen zoals video’s, podcasts en real-time updates. 

Printmedia dient als een luxe showcase van de merkidentiteit en de meest waardevolle content, die vervolgens via digitale platforms wordt gepromoot om een breder publiek te bereiken en interactie te stimuleren. Door QR-codes of aangepaste URL’s op te nemen, kunnen lezers naadloos worden doorverwezen naar online middelen voor een verrijkte ervaring. Deze integratie zorgt ervoor dat de merkboodschap consistent blijft en de sterktes van zowel print als digitaal optimaal worden benut. Ontwikkel dus een contentstrategie die zowel in print als online de maximale impact bereikt.

Conclusie

Magazines hebben, ondanks de dominantie van digitale media, hun waarde en impact niet verloren. Ze bieden een unieke, tastbare ervaring en creëren een emotionele connectie met de lezer. In de wereld van pop-ups, scrollen en swipen, bieden magazines de lezer een verstild moment, waardoor de impact van de boodschap wordt versterkt. Daarnaast worden magazines gezien als een exclusief en waardevol cadeau wat bijdraagt aan positieve merkperceptie en klantloyaliteit. Het toevoegen van een magazine in je contentstrategie is een strategische keuze die merkbekendheid en klantbinding vergroot. Het voorbeeld van Allerhande toont aan hoe een goed samengesteld magazine langdurig succes en merkbeleving kan genereren. Magazines blijven een sterk middel in een doordachte contentstrategie.